Kapusta

Proč jíst kapustu, které si běžně člověk v obchodě sotva všimne? Zde máte své důvody. Zaprvé si pojďme říct, co všechno ta staromódní listová zelenina z Evropy obsahuje.
1.       Vápník – z veškeré zeleniny jej obsahuje nejvíce
2.       Betakaroten
3.       Vitamín B9, vitamín K, vitamín C a vitamín A – více než šestinásobek vitamínu K, dvojnásobek denní dávky pro C a tři čtvrtě denní dávky vitamínu A na sto gramů čerstvé kapusty
4.       Železo, mangan, měď, draslík, hořčík
zelenina v řádcích

Samozřejmě obsahuje i mnohé další látky a také záleží na druhu kapusty. Jisté však je, že kapusta by se neměla zanedbávat jen pro svůj nevýrazný vzhled. Látky v ní obsažené působí blahodárně:
·         na oči
·         na játra
·         na střeva
·         na žaludek
·         na pokožku
·         na kosti
·         na páteř
·         na krvetvorbu
·         antidepresivně
·         antiviroticky
·         proti infekcím
·         proti rakovině,
·         vysoký tlak
·         snižuje cholesterol v krvi
růžičková kapusta

 Kapusta obsahuje jen velmi málo tuků a kalorií. Přesto však obsahuje bílkoviny a vlákninu a je tak skvělou potravinou, zejména pokud se snažíte zhubnout a shodit pár kilo dolů.
Mnozí z nás také slyšeli pouze o hlávkové a růžičkové kapustě, či nanejvýš kapustě kadeřavé. Existují však i další prospěšné druhy kapusty – kupříkladu třeba kapusta zelenofialová, kapusta jarní a kapusta podzimní.
Kapusta se nekonzervuje ani nekvasí. Stejně tak se nedá použít v kombinaci se sýrem. Namísto toho se čerstvá kapusta vaří, dusí, či smaží a zapéká. Není vhodné ji konzumovat syrovou. Kapusta se až příliš často kombinuje hlavně s velkým množstvím masa. Je však dobré ji spíš naopak zkombinovat s bylinkami, kořením, či případně jinou zeleninou. Nevíte-li, jaké koření přidat ke kapustě zkuste třeba bílý, zelený, červený či černý pepř, kmín, koriandr, česnek anebo zázvor. Také se dá přidat kapusta do takzvaných „smoothie“, salátů, polévek, omáček a mnoha jiných zajímavých receptů.
Kapustu byste jako jednu z nejzdravější zeleniny rozhodně neměli přehlížet. Zařaďte ji proto často do svého jídelníčku – zejména v její sezóně, kdy bude nejčerstvější a plná vitamínů.